torsdag 7 juni 2007

egalias döttrar

Igår var jag till bibban och lånade böcker. Jag tittade länge innan jag kunde bestämma mig. Lånade Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Jag har länge velat läsa den, men den fanns endast på finska i Åbo och inte alls på Brändös bibba. Boken handlar om landet Egalia där kvinnorna har makten. Det är riktigt roande att läsa alla omgjorda uttryck: det talas om kvinniskor, i uttrycken används dam används istället för man. Det talas nedlåtande om herken istället för fröken... Jesus är Klara och istället för herregud sägs frugud. Herrarna staylar och dekorerar sitt skägg med skäggband och har ett rysligt besvär med att tvätta och locka det. Det roligaste är nog ändå pehå-begreppet, pehå är en förkortning för penishållare som männen börjar använda i samband med puberteten. Pehån bärs ovanpå särkarna/kjolarna och är av finare material vid finare tillfällen. Huvudpersonen Petronius drömmer om att bli sjökvinniska som fångar spjutfiskar. Hans mor, direktör Bram, låter därför till sonens födelsedag specialtillverka en dykardräkt för män, med pehå i ett bitsäkert material. Men Petronius inser ändå att han inte skulle klara av yrket som sjökvinniska: det är för hårt och slitsamt, och dessutom så är det ganska rått, dam(man) ska inte vara känslig för blod.

Nu har en grupp män just startat en mansgrupp som vill förbättra männens situation. Få se vad som kommer härnäst.

***************

En annan rolig sak som hände mig igår var att Tessi kom på besök. Hon ska jobba i Mariehamn i sommar. Det blev snabbt påkommet så jag visste inget om det innan hon ringde igårkväll. Roligt med flera kompisar i Mariehamn.

Inga kommentarer: