tisdag 12 juni 2007

BUS festival Lappo 8-10 juni


Helgen firades på Barnens och Ungdomarnas Skärgårds -BUS- grande festivale - en tre dagars festival med workshops, banduppträdanden och lek. Allt på ön Lappo där 50 personer bor året runt. Själv dök jag som styrgruppsmedlem upp fashonabelt sent på fredagskvällen - lagom till maten såklart - och fick min fina BUS t-skjorta där alla namn på dem som deltagit i projektet fanns med. Kvällen firades - såklart alkoholfritt- med ett "lägerbål" utan eld pga brandfaran. Men det var mysigt ändå då vi hade allsång och två kumlingekillar bjöd upp till dans. Lördagen var Workshopsdagen där jag valde lerduvsskytte och smyckesdesign. Lerduvsskytte varmläskigt, och jag insåg snart min begränsning, jag var alldeles för rädd för att kunna sikta. Jag förknippar helt enkelt skjutandet med att döda, något som jag är skarpt emot, är ju vegetarian. Sedan var det pillerill med örhänges- och armbandstillverkning. Gjorde ett spiralarmband som jag är väldigt stolt över!
Kvällen var vigd åt band, mestadels hårdrocks, som kom från västrafinlands, åbolands och ålands skärgård samt från Mariehamn. elin thomasson och Sladh var helt klart mina favoriter!
På söndagen for vi hemåt, men hann innan dess slappa på stranden en stund. Några badade, men jag tyckte det var alldeles för kallt, och dessutom fläktade det helt tillräckligt.
Sammanfattningsvis var helgen mycket bra och väl tillbaka i Mariehamn så kunde jag konstatera att festivalen nog varit en välbehövlig humörsupphöjare!
Kolal även in BUS-projektets hemsida www.moja.nu/bus
(angående bilden: EU och Interreg finansierar projektet till 50% allstå otroliga 100.000 €)

Inga kommentarer: