söndag 10 februari 2008

Årsfest

Jag var på Åländska Studentlagets Årsfest igår, jubileum då föreningen fyllde 75. Sillis idag.

Årsfesten gick till så här:

Sollena akt; övriga föreningar kommer och gratulerar och ger presenter. Jag reppa från SF-klubben. Hade köpt grejer från olika delar av världen för att visa på havets möjligheter som vi ålänningar haft förmånen att ha runt omkring oss. Ölsorter, muminklubbor, coca cola, brännvinssorter, fasanpaté...

Bankett; man ska tillsammmans med sin bordsherre "marschera" in i salen. Jag satt bredvid Kasper. Sen förrätt, huvudrätt och efterrätt. Och konferenser, tydligen mellan båda rätterna. Då får man gå på toa. Eller vad man vill. Och hela tiden snapsvisor. Som sångledarna anför. Det var väl ungefär där skon klämde. Men jag hade förberett mig på det. Endast män lyftes fram. När det pratades om kvinnor så var det i nedlåtande toner. En icke-planerad incident var att några bastubadare som höll till i Kårens bastu kom och knackade på fönstret som täcker en hel vägg. De var iförda "den åländska nationaldräkten" som en av sångledarna brukar kalla den; de var nakna.

Nachspiel; så behöver man inte vara så fisförnäm och korrekt längre. Fast det hade vi i och för sig inte varit under banketten. Först är det dock styrdans. Sedan begav vi oss till merkantila klubbens klubblokal där festen varade nästan hela natten lång. Jag kom hem vid tretiden.

Inga kommentarer: