onsdag 6 februari 2008

Pappersinsamling, psalmer och prövningar

Så idag kom jag att tänka på psalmen "Det finns en plats i en kyrkobänk som är bara, bara min. Den dagen jag föddes skrev änglar mitt namn i himmelen in." Den brukar vi sjunga på begravningar i Brändö.

Och pappersinsamlingen ja. Innan jag började skolan så hade de ett sådant återvinningssystem att en pappersinsamlingscontainer cirkulerade runt i byarna i skärgården tills den blev full. Den var alltså öppen för allmänheten, och gissa om det var en bra lekplats för oss barn i byn? Vi satt där inne och grävde bland tidningar, kopieringspapper, kommunens säckar med pappersstrimlor. Bäst av allt var veckotidningarna, och ibland dök det till och med upp en gammal serietidning! Om det var Kalle Anka var lyckan gjord, Bamse var inte riktigt lika häftig. Det var alltid så att man kom därifrån med något, trots att vi ju inte kunde läsa. Där inne luktade det lite blött gammalt papper, lite liknande bokantikvariat men starkare. Det var lätt hänt att jag skar mig på pappren där.

Ja prövningar, ja. Det är mest prov i skolan det är frågan om.

Inga kommentarer: