söndag 10 februari 2008

Inte min granne

När jag nästan var hemma stötte jag på min gamla granne. Eller ja, han stötte på oss, jag och en annan tjej som bor i närheten av mig. Konversationen inledde han med "Hei tytöt, tiedättekö paljonko kello on?" (hej flickor, vet ni hur mycket klockan är?) sen sa jag lågt till Pernilla att det är bäst att ignorera. Och då lyckades han inse att vi pratade svenska och bytte språk. Han kunde ganska bra svenska. Jag tittade på honom, insåg vem han var och sade "men herrigud det är ju du, känner du inte igen mig?" Han svarade att han gjorde det nu. Och bedyrade att han inte ville något annat än att veta vad klockan var. Tyvärr så kan jag inte tro honom. Vem behöver veta vad klockan är när man är 50 meter hemifrån. Då tar det inte länge innan man själv kan kolla.

Jag tänker alltid inte personer i min närhet gör såna där saker. Inte min före detta granne, inte din bror. Inte tillhör någon av mina bekanta de en av åtta män som köpt sex. Men det är inte så. Det kan vara din pappa, din barndomskamrat, din bror, din pojkvän. Det är bara så svårt att acceptera och förstå det.

Inga kommentarer: