onsdag 9 januari 2008

JAPANESIEN fortsättning

Vi har varit i Kyoto. Vi har sett tempel. Vi har sett pagoder. Vi har druckit grönt puder te i templena. Vi har sett trädgårdar och maffiga tempelingångar. Vi har sovit på ett kallt ryokan med tatamimattor i en familjs hem. Vi har varit till ett Onsen. Vi har farit tillbaka till Osaka och så har vi slappat och inte gjort någonting annat än ätit på en indisk restaurang en dag. Så har vi varit till Osaka castle. Ett slott eller mer av en borg med mycket att läsa om Osakas historia. Jag var inte så inspirerad. Men vi var till Kuromon market - framförallt en matmarknad. Det var roligare. Och jag har sovit och sett på film när Viktor läst lite på sitt prov som han hade igår.

Jag har varit på äventyr utan Viktors ledande hand och lokalkännedom. Det gick. Jag var till Ayabe och kollade in det plejset. Bodde hos en couchsurfare. Hon var engelskalärare. Vi var hem till en japansk familj och åt middag två kvällar. Ena kvällen Nabe - vi kokade mat på bordet - fisk, grönsaker - allt i en gryta. Och en gryta/stort fat för mig. Och den familjen var slightly galen. Speciellt modern som kunde engelska. Och jag har försökt mig på japansk kalligrafi. Det var svårt. De hade ett altare i sitt helt fullproppade vardagsrum som var dragigt på grund av de japanska dragdörrararna som enda skydd från kvällens kyla. Ungefär fem grader. Och jag var till ett till Onsen. Den här gången kom vattnet från en naturlig varm källa. Och det var uppe i bergen. Innan var jag på besök till ett dagis. I början var barnen där helt vilda samtidigt som de var blyga. Och sen mot slutet var vi i parken och lekte.

Och jag har fått presenter. Två par yllesockor och handgjort papper från Ayabe.

Idag kom jag tillbaka till Osaka. Tillbaka till storstaden, bort från bergen, landsbygden, risfälten. Vi var till en lite fattigare del av staden och det var fint och kändes genuint. Och samtidigt var vi till ett zoo och såg lejon, flodhäst, elefanter, zebror och tigrar. hEftigT!

Och nu bär det av till Nana, min andra couchsurfare. Men hon studerar också vid ÅA. Så känner henne förut till namnet.

Och förpackningshysterin, toalettsitsvärmarna. Jag förstår dem icke.

1 kommentar:

Maria Ikola sa...

Heij Ingrid min,
Härligt att läsa dina krumelurer. Låter som om ni haft en bra liten resa. Kulturchocken är det bästa sättet att ta intryck av Japan. Amen.
Hälsa Nana från mig, som sagt (typ hundra gånger?). Kjam.