söndag 2 september 2007

musik och PÄNGAR

jo. jag tycker om musik. att lyssna på. och att sjunga tillsammans ibland, det höjer stämningen och skapar en gemenskapskänsla.

här kommer alla känslorna på en och samma gång. det är sådan musik jag tycker bäst om. men nu inte gyllene tider så mycket. min syster avgudar dem och har alla deras skivor, och några av per gessles. jag är lite skeptisk till dem. det är nog främst per gessle som jag får dåliga vibbar av. tror att han är en diva. fast jag har ju aldrig träffat honom. men han har ett stort hus i härnösand med jättehöga staket runt. och så har han en hotell där. som turist kan man säkert tänka sig att det är tufft och coolt att ha bott på hans hotell. och det är ju det han vet. han utnyttjar det och mjölkar ut så mycket pengar som möjligt av sitt kändisskap.

det där med pengar ja. är lite paradoxal.

i grunden tycker jag att det är fel med stora inkomstskillnader, och utvecklingen mot att de rikare blir rikare och de fattigare fattigare oroar mig.

jag vill inte att brist/överflöd på pengar skall begränsa en individs möjligheter och rättigheter. det gör det idag. se på de terminsavgifter som tas vid en stor del av världens universitet.

men det kan också vara så att den rika inte är välkommen i alla kretsar. i vissa kretsar (alternativa?) är det norm att man ständigt är pank och tvingas leva på ingenting. man går klädd i second hand/loppis kläder inhandlade för en spottstyver för tre fyra år sedan... roskisdyker på nätterna för att få sin mat.
så tänk sen om man är uppväxt i en välbärgad familj och skall vara i de kretsarna... konstigt. fast kan väl tänka mig att det händer då medlemskap i dessa kretsar ju måste vara den perfekta tonårsrevolten.

men jag tror inte på något kommunistiskt system med medborgarlön för alla. man skall kunna arbeta hårt och tjäna pengar på det.

min pappa har med svett, tårar och sitt levnadssätt förtjänat sitt, mitt och min systers levebröd för flera år framåt. han började fiska när han var sju och har hjälpte till på gården. när han slutade skolan, 14 år gammal så fortsatte han med det livet, tillsammmans med sin mamma och pappa. syskonen hade flyttat till sverige eller var på sjön.
Pappa har ingen arbetstid. det finns ingen gräns mellan fritid och arbete. allt tillhör livet. så var det när han växte upp bland alla i åva. Pengar förtjänade man tillräckligt, men timpenningen var och är nog fortfarande låg. Ibland har man mer eller mindre tur. Näten rycker mer eller mindre när man tar upp dem, grönsakerna gror mer eller mindre. Ibland kan man nästan helt försörja sig på kött, ibland måste man köpa i butiken. men fisk behöver man aldrig köpa. det går inte ens att köpa färsk fisk i brändö ahl.

to be continued.

2 kommentarer:

aginamist sa...

Per Gessle är en av de svenskar som betalar mest i skatt så han är alla socialdemokraters våta dröm att ha i samhället ändå.

Ingrid sa...

kanske är det bara den bild av honom som målas upp i media jag ogillar. hur han är som person vet jag ju inte alls.

att han sen betalar mycket skatt bryr jag mig slutligen inte så mycket om, det är mest principen att utnyttja sitt kändisskap till det yttersta jag stör mig på.

tycker inte heller att det är speciellt solidariskt (socialdemokrati, socialdemokrati) att han får typ 80 % (vet inte exakta siffran, men iaf en stor del) av intäkterna från gyllene tider... de andra skall bara vara tacksamma att de får spela med Honom, typ, ba, liksom.