tisdag 22 april 2008

Runkande män

Jag var på väg hem från akademin i fredags kväll/natt. Min deadline för kandidaten var överskriden. Klockan var 12. Vid domkyrkan stod en man och runkade. En kort tjock äckelgubbe.

Jag cyklade vidare, äcklad. Sedan, 100 meter hemifrån, så står polisen i korsningen och jag får böter för att jag inte har cykellampa och cyklar på trottoaren. 20 euro. Men polisen som översatte min konversation sade att jag var opiskelija, studerande.


Sen anmälde jag honom. Så det var min hemfärd det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åbo, liksom Helsingfors och Tammerfors, hör nog inte till de cyklistvänligaste städerna här i landet. Som cyklist tvingas man oftast att antingen riskera sitt liv bland biltrafiken, ta kilometerlånga omvägar eller just cykla på trottoaren. Att vardagscykla i dessa städer kräver alltså att man i viss mån "tolkar fritt" trafikreglerna för att överhuvudtaget komma fram under en acceptabel tid och någorlunda säkert.

Annat är det t.ex. i Uleåborg där varje led som är tillräckligt bred för att kunna tjäna som cykelväg också är skyltad som sådan. Alltså inga bostadsgator som slutar i en tre meter bred asfalterad "gångväg".

Detta syns också i mängden cyklister, i Uleåborg är t.ex. gågatan Rotuaari fylld av cyklar medan i Tammerfors centrum får man oftast cykla helt ensam.

Tack och lov så är cykelrazzior ändå rätt så ovanliga. Och vanliga polispatruller har i 99 procent av fallen inte tid att ingripa i dylika småsaker. Nattetiden kan dock vara ett undantag.

Anonym sa...

anmälde du polisen eller runkaren? :S

Ingrid sa...

Vad spännande med anonyma kommentarer.

Ja, cykelrazzior är nog inte så vanliga. Har hört/sett tre stycken under min tid i Åbo på tre år.

Och ja Inger, det var runkaren som ajg anmälde.

Anonym sa...

Du skriver lite roligt du!!:)
Hälsar Simon Holmström, som du säkert känner :)

Ingrid sa...

Oj, Simon, du har hittat hit du också... Vad bra att du tycker att jag skriver roligt.

Anonym sa...

Jo, jag hade lite tråkigt så jag titta in på socialdemokraternas hemsida, och där länka dom till den här sidan, och jag blev nyfiken xD