onsdag 8 augusti 2007

En låååååång helg

ja.

det hela började på torsdagsmorgonen klockan 10 då jag fick veta att jag inte fått bostaden jag trodde mig få. så i panik började jag leta på internet. fann efter en stund en tjej som vill ha en inneboende i sin trea, som var 20 m från min gamla bostad. ringde och hon var positiv. bestämde mig för att på fredagen 6.45 fara till åbo med en kompis som också skulle kolla på sin bostad.
åbolägenheten var fin. egen bastu och utsikt ner mot stan och konstmuseet. ingen insyn. stort vardagsrum... hoppas nu "bara" att hon andra är trevlig...

det var första gången sedan maj jag i åbo. åbo kändes helt annorlunda. var på slutreor på indiska och din sko (köpte 3 par skor!). Kom hem igen till brändö 17.05.

18.00 for vi från stranden ut till småskären, ett fiskeläger norrut från brändö. när jag var yngre for familjen alltid ut dit minst en gång varje sommar tillsammans, lade ut nät och umgicks. jag har inte varit dit ut på tre år... men inget hade förändrats. skönt. gick på en rekognoceringstur runt ön, tog mig ett kvällsdopp och slogs mot myggorna. man kunde inte stå still en sekund, det kom minst ett par och satte sig då... sov som vanligt i översängen med pappa. det rökte in från spisen och myggorna var ettriga. somnade vid halv ettiden och gick upp 05.00, packade oss i båten, drog upp 90 nät, fick 45 st sikar och kom hem trött...

2 h senare bar det av till houtskär. 13 i båten och ingrid som skeppare, i varje fall på pappret och när sjöbevakarna dök upp, vilket de behagade göra två gånger. det var första gången jag var till houtskär och till näsby på dans. lokalen var fin. det var en bra stämning och alla dansade. mina nya dansskor från åbo visade sig vara bra, plus att de nog hade lagt rejält med potatismjöl på golvet. efter några konfrontationer lade vi ut vi femtiden mot brändö. sov hela resan hem, nära ratten ifall sjöbevakarna skulle dyka upp. de gjorde inte det. tur för oss/mig, för annars hade vi fått böter, vi hade inte flytvästar till alla, och böter skulle ha skrivits i mitt namn... då jag kom hem vid niotiden slocknade jag direkt och sov till sex.

på måndag kom mia till åva. skönt att träffa henne... har inte sett henne ordentligt på länge. for till korsgrund för första gången i sommar och chillade där hela dan. sen fick jag skjuts med hennes pappa tillika min förra hyresvärd (han var förresten också på dansen) till mariehamn. en skön helg med mycket flängande var slut...

Inga kommentarer: