onsdag 11 juli 2007

Rapport från en full by

Hallå!

Visby börjar småningom bli bekant och jag hittar behjälpligt här i stan. Ringmurarna stänger liksom in en...

Igår träffade jag surprise, surprise ett gäng ålänningar som var här med båt på semester. Snackade med dem i 45 minuter innan jag måsta springa till bussen.

Så som ni märker, almedalsveckan är mer än politik. Det är framförallt ett nätverkande och kontaktsökande.

På dagens program stod kampanjarbete för att riva muren i Palestina. En checkpoint med militär och palestinier byggdes upp där man förevisade hur förnedrande palestiniernas vardag kan vara.

Jag pratade mycket med Sinikka Bohlin, socialdemokratisk riksdagsledamot samt Sveriges delegationsledare i Nordiska Rådet som besökte Åland i samband med sossarnas 100-års firande. Hon bad mig hälsa till många av de åländska socialdemokraterna. Jag märker ofta av de åländska sossarna har haft mycket kontakter utanför Åland och även bland SSUarna finns de som ber mig hälsa till "röda Babsan".


*******

Rotandet är aktuellt. Det sägs att jag är jordnära och att det är en bra egenskap om man vill bli politiker. Jag har sagt att jag inte skall bli politiker när jag blir stor.

"Vad är det som är så speciellt med öar och din släkt?"
sade en SSUare uppvuxen i en by på svenska kusten.

Brändö är viktigt för mig och det är där jag är hemma . Punkt slut. Jag har bott i Mariehamn och i Åbo och alltid haft två hem. Först Brändö och Mariehamn och sedan Brändö och Åbo. Men Brändö är och kommer nog alltid att förbli det "riktiga" hemmet. Och det är helt klart att jag kände mig mer hemma i Mariehamn än jag kände mig i Åbo.

Inga kommentarer: