fredag 13 juli 2007

Minglande i en full by

Almedalen är mer än politik. Det är kontaktskapande och informellt och uppstyltat. På en pr-byrås mingel log jag och vara trevlig och pratade i två minuter med statsråd och riksdagsledamöter. Senare på stan hälsade de som om vi vore bästa kompisar. Sådan ytlighet är jag inte van med, varken från Åland eller Åbo.

Därför var det väldigt uppskattat att igår kväll lyssna till Tomas Andersson, singer/songwriter som spelade gitarr och flygel och sjöng om det verkliga Livet i en knäpptyst metodistkyrka en sen torsdagskväll. Det var också skönt att prata med åländskt båtfolk på semester om just ingenting en dag då man stressat som en dåre.

Det märks att sossarna på Åland har ett ganska brett kontaktnät bland sossar i Sverige. Jag har träffat ett par socialdemokrater som besökte sossarnas 100-årsjubileum och SSUare från Stockholm bad mig hälsa till ”röda Babsan” och Göte Winé, som de besökt i år.

Under veckan har jag fått mycket inspiration från SSU. De satsar mycket på att skapa en sammansvetsad grupp som skall ha roligt tillsammans i kampen för en bättre värld. Vi har varit på Kneippbyns sommarland och åkt vattenrutschkanor tillsammans.

Under veckan har påverkansarbetet skett med hjälp av gatuteater och flygbladsutdelning. Kampanjens olika teman är ganska tillspetsade för att väcka mediernas och folkets uppmärksamhet.

Under kristdemokraternas dag kedjade vi till exempel fast kvinnorna vid spisen då deras förslag för ändring av vårdnadsbidraget leder till det. SSU visade också att kristdemokraterna i mångt och mycket sitter i samma båt som sverigedemokraterna, så man satte en kristdemokrat och en sverigedemokrat i en gummibåt som man drog runt med på stan.

Jag delade ut flygblad för att riva muren i Palestina under miljöpartiets dag. SSUarna byggde upp en checkpoint för att belysa den absurda vardagen för många palestinier.

Moderaternas dag var den mest aktiva. Vi skulle visa hur det riskerar att se ur i moderaternas Sverige om några år. Nära ett fartyg som transporterar kärnbränslen spelade jag död för att protestera mot kärnkraften. Under parollen Moderaternas nya jobb var vi utklädda till pigor och skoputsare för att visa på att låglönejobben ökar samtidigt som klyftorna i samhället växer. Under parollen Moderatland visade vi ändlösa matköer och utslagna utanför moderaternas ekonomiska seminarium. Även finansminister Anders Borg gick förbi och fick sig ett flygblad.

Det mest intressanta under veckan har varit att prata med folk då man delar ut flygblad. Att lyssna på deras erfarenheter och åsikter under ett lugnt och sakligt samtal där jag förde fram SSUs syn. Då man delar ut flygblad skall man vara så trevlig som möjligt och därför har jag alltid önskat trevlig dag efter diskussionen. Mitt sätt att bemöta människor har upplevts vara väldigt osvenskt, då jag varit så pass öppen och social. Om jag betett mig på samma vis i Finland skulle de tycka att jag betedde mig väldigt svenskt.

Veckan börjar gå mot sitt slut och programmet mattas av. SSUarna har farit hem idag fredag och själv sätter jag mig på båten 3.30 för att komma hem till Brändö 20.00 på lördag. Det är inte lätt att koordinera tre olika tidtabeller.

Ingrid

Inga kommentarer: