söndag 30 december 2007

Jullov och Japan, Osaka

Hejsan bloggen!

Jag har varit julledig och lite besökt Åva och lite Mariehamn och lite Åbo innan Japanresan tog sin början. Jag hade diarré två dagar innan. Men den gick över innan flygresan påbörjades. Flygresan var förövrigt nio timmar och jag skulle ju sova var det tänkt men det gick inte så bra. Satt bredvid en fransk dam som var påväg från Frankrike till en ö mellan Japan och Australien. Ännu en flygresa på 12 timmar väntade henne. Jag var glad att jag bara hade nio timmar. Men det kändes ändå kort. Flygmaten var helt ok, hade beställt vegetariskt på förhand. Så kom jag ner och flygplatsen var stor och på en stor ö, men såg Viktor direkt. Passkontrollanterna och väskkontrollanterna hade fina uniformer i skrikblått och häftiga hattar eller kepsar. Så åkte vi (pendel)tåg till Viktor, det är inga stolar i rad här utan som soffor så man sitter mittemot varandra. Sätena är som av grön eller röd velour eller nåt och vackra!

När jag var framme hos Viktor i hans hus så var jag trött. och nannade lite. Det är lite jobbigt att Viktor bor 20 minuters gångavstånd från stationen. Men jag har redan vant mig. Och nu så blir jag skjutsad på Viktors cykel. Vi åt Okonyomiyaki - en japansk rätt som man lagar på en varm platta på bordet. Man sitter som i "träsoffor" i höjd med bordet och man har benen under bordet. Jag var sådär överlag rätt get lagad och tuttade lite hos Viktor från och till. Hans internat är äckligt, speciellt i köket verkar ingen städa. Rummen är inte så farliga, men fönstrena drar, det är bara enkla fönster.

Idag så har vi flygit och farit. Först skulle vi fara till Expo parken, där de hade världsutställning 1970, men den var stängd. Så vi for till Umeda istället. Umeda är Osakas norra centrum där det finns mycket av allt. Vi var till exempel in i en klädbutik med sju våningar. Vi var också upp i Umeda Sky building och kollade in stan från 170 meters höjd. Sen så for vi också till ett stort rött pariserhjul i hep5 - ett shoppingcenter. Ikväll var vi på ett Onsen - ett japanskt bad med små varma och en kall bassäng. Det finns också bastu (med TV) och ett varmt rum där man kunde peela sig med salt. Det var skillt för kvinnor och män och man badade naken. De hade en massa seder även där...

Det är konstigt, jag är inte så hungrig här. Men bra är väl det, för det finns inte så mycket vegetarisk mat här. Idag så har jag smakat på en japansk slemboll. Det var risdeg som de bankade på gatan. jag fick kräkreflexer, men försökte hålla god min.

De har många mysko seder här - till exempel så när man går in i en butik eller restaurang så ropar alla irasshaimase!! - välkommen (direkt översatt du kom!) och sen när man går så tackar de för att man kom. Om man köper nåt så sätter de saken i en påse och så tejpar de fast påsen mellan handtagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, och de kan till och med ropa Irasshaimasee fastän de inte ens tittar upp från disken utan donar något eget, särskilt i ungdomsaffärerna. men jättegulligt i alla fall. Man märker att i vissa butiker är de så pass desperata att de ropar irasshaimaseeeeee~ fastän du inte ens stigit in, utan går förbi. Kände mig själv lite skyldig vid de tillfällena. Och de paketerar allt. <3 Om det regnar får du dessutom en plastpåse över papperskassen, där dina saker ligger i plastpåsar. Så att det inte blir vått. Och lite mera tejp och rosetter på ännu.

Du måste ha ätit en o-dango. (O är alltså det artiga prefixet. Ärade dango-risbollar alltså.) De är såå äckliga. Ser gott ut och så, men bleh. Köpte några som var rullade i någon sorts sylt, trodde vi, men inget smakade av annat än slem.

Som du säkert förstår är jag myycket avundsjuk.