fredag 26 oktober 2007

Rosendal och tro

Kära bloggen,

idag har jag varit till Rosendal. Det är ett ställe 2 timmar med båt ifrån Bergen. Det var en snabbgående båt, kändes ungefär som en stor snurra. Väl framme i Rosendal så såg jag helt lost ut. Det första som hände mig var att en man kom fram till mig och förklarade var slottet Baroniet, det minsta i Norge. Den är byggd 1677 i renessansstil. Framför herrgården fanns det en fin rosenträdgård. Vandrade också halvvägs upp till ett fjell och såg en ren, första gången som jag såg det, jej!


Nu ber Q. Hon ber en morgonbön på en halvtimme. En dagsbön på en timme. En kvällsbön på kanske tio minuter. Hon är lugn och balanserad. Hon är katolik. Har funderat på det där med tro. Tidigare var det självklart, man var med i kyrkans barnkör, man ville bli präst, man gick i kyrkan på högtider, konfimerade sig, jobbade ett halvår som kyrkvärd, var då i kyrkan 3 söndagar av fyra i månaden. Idag går jag i kyrkan till jul. Och på begravningar då någon i byn dör.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du har de bra i Norge, låter som att du både får avkoppling och ful rulle.
Själv är jag hemma efter alltför mycket resande och ska förhoppningvis vara med på s-mötet ikväll per högtalar telefon.